Séta a görög fővárosban

Athén a múlt, a jelen és a jövő városa. Olyan hely, ahol néhány lépés megtételével az ókorból a modern jelenbe csöppenünk, és mindez a világ legtermészetesebb dolgának tűnik. Hagyjuk hát magunkat elcsábítani egy időutazásra!

Athén, fotó: Evan Wise

Aki először jár a görög fővárosban, minden bizonnyal kész listával érkezik, hogy melyek azok a nevezetességek, amelyeket mindenképpen meg szeretne látogatni. Ez rendjén is van, hiszen lehetőségek tárháza áll minden turista előtt. Itt nem a látnivalók száma, hanem a rendelkezésre álló idő mértéke az, ami véges.

Az Akropolisz kétségkívül szerepel ezen a listán. A méltóságteljesen a város fölé emelkedő magaslatot emberek milliói mászták már meg, hogy közelebbről is szemügyre vegyék a Parthenont, a város védőszentjének, Pallasz Athénének emelt templomot.

Mérete máig lenyűgöző, és ha megpróbáljuk kizárni a körülöttünk zsizsegő tömeget, hallhatjuk az oszlopok között végigszaladó fuvallatokat, ahogy a természet a múltról mesél, majd tovább szökken a nagy templomot körülvevő kisebbekhez, körbekalauzolva minket a fellegvárban. Sétánk során tekintsünk le Dioniszosz színházára, melyet ne keverjünk össze a később épített, de jobb állapotban megmaradt Herodes Atticus Odeonjával, mely a fellegvár délnyugati lankáján helyezkedik el. Innen a magasból felmérhetjük az Agorát is, de érdemes alább is ereszkedni, és elkalandozni, milyen is lehetett több ezer évvel ezelőtt, az ókor pezsgő mindennapjaiban élni.

És ha már erre járunk, vétek lenne kihagyni a Hadrianus császár által épített könyvtárat, melyet szintén modern épületek ölelnek körbe. A város legmagasabb pontján, egyben az UNESCO világörökségén tett kirándulásunk után látogassunk el az oly sok előkészület és harc árán megépült Új Akropolisz Múzeumba, aminél méltóbb helyre nem is kerülhettek volna olyan emlékek, mint a nagy templom eredeti márvány oszlopai vagy a Kariatidák.

Athén, fotó: Victor Malyushev

A sok impulzust emésztgetve lehetőségünk van a múzeum éttermében megpihenni, mielőtt a legfelső szintre jutunk: itt ugyanis hosszú perceket el lehet időzni.

Az üvegfalú emelet 360 fokos panorámát biztosít a város minden irányába. Még több információra lelünk, ha ellátogatunk a Nemzeti Régészeti Múzeumba, ahol a világ legnagyobb görög művészeti gyűjteményét találjuk.

Ha egy kis természetre vágyunk, látogassunk el a Nemzeti Kertbe, ahol a pálmafák árnyékában ücsörögve, a vízcsobogás mellett egzotikus állatokkal is találkozhatunk, és a modern város zaját kiszűrve, teljesen új energiákkal töltődhetünk fel. Itt áll a Zappeion mesés épülete is, ahol különböző hivatalos és magánrendezvényeket szoktak lebonyolítani.

Amit biztos senki sem hagy ki, mikor erre jár, az a Parlament előtti őrségváltás. Nemcsak itt találkozhatunk azonban őrökkel, az elnöki palota előtt is vigyázzák a rendet. Sok család fotóalbumát díszítik ők, fényképezés közben azonban legyünk óvatosak, és tartsuk tiszteletben feladatukat és azt az alázatot, amivel azt végzik!

A belvárosban sétálva, metróval könnyen megközelíthető az ún. Athéni Trilógia, a Nemzeti Egyetem, a Nemzeti Könyvtár és az Akadémia épülete. A XIX. század közepén emelt épületek ma is teljes pompájukban csillognak.

Nem mehetünk el szó nélkül az olimpiai stadionok mellett sem, hiszen ez is a görögök által megteremtett hatalmasságok egyike. Az első újkori olimpia színhelye a Kallimarmaro Stadion, melynek érdekessége, hogy teljes egészében a Pendelikon-hegységből származó fehér márványból készült, csakúgy, mint a Parthenon. Szintén megér egy kis metrózást a 2004-es Nyári Olimpiai Játékokra épített komplexum is.

És ha már úgyis messze kerültünk a belvárosi forgatagtól, ne álljunk meg egészen Pireuszig, Athén kikötőjéig, ahol a parton ülve gyönyörködhetünk a hajóóriásokban. Ha utunk estefelé vezet erre, a kivilágítástól még különlegesebb hangulat lehet úrrá rajtunk.

Athénban járva az is kedvet kap a vásárláshoz, aki alapjáraton ódzkodik tőle. Elég pár percet eltöltenie a Plakán, a főváros bevásárló térségében, biztos, hogy talál valamit, amit emléknek vagy ajándéknak elvinne. Érdemes azonban vásárlás előtt körbejárni a szűk, szuvenír boltoktól hemzsegő utcácskákat: könnyen lehet, hogy ugyanazt a terméket pár méterrel odébb több euróval olcsóbban találjuk meg.

Athén, fotó: Stavrialena Gontzou

Ne higgyük azonban, hogy a Plaka csak az ajándéktárgyakról szól! Az emelkedőn felfelé haladva a város egyik legszebb részébe jutunk, és olyan varázslat kerít hatalmába, mintha nem is egy nagyvárosban járnánk. Szűk kis utcák, fehérre meszelt házak csillannak meg a lemenő nap tükrében. Hagyjuk magunkat elveszni pár percre!

Visszatérve a Monastiraki térre, keresve sem találnánk jobb helyet egy fenséges vacsora elköltésére. Finomabbnál finomabb ízeket fogyasztani a fényben úszó Akropolisz lábánál, páratlan élmény.

Olyan, amit hazatérve csillogó szemmel mesélünk el.

A cikk az Egri Görög Önkormányzat, a Kalimera Eger blog és a szerző engedélyével jelenik meg az oldalon.

Forrás: https://kalimeraeger.blog.hu/2017/11/23/athen_a_megunhatatlan_seta_a_gorog_fovarosban